HMV och Tonkrafterna

 
HMV

Äldre Klassiker (3)

I Blueskvarter (5)

Midnight Hour (9)
   1971 (5)
   1972 (4)

Opopoppa (5)

Jazz Bland Annat (1)

Göteborgsnatta (1)

Drömfabriken (2)

Festplatsen (4)

Straggel & Strul (3)

Tonkraft (77)

Gästspel (1)

Intervjuprogram (3)

Uppesittarkväll (1)

Musik och Teater (3)

Visa Stunder (1)

P2 Live (0)

P3 Live (47)

P4 Live (13)

Nyare Klassiker (3)

Hmv & Spelaren går (1)

Det Musikaliska Ansvaret (5)

Tankar vid slutet av dagen (18)

   

Midnight Hour

 

Midnight Hour blev min egentliga första radiodate med början sent sextiotal. Ibland alltför sent i sändningstid för att kroppsligt fungera söndagen efter men ibland lyckades jag i alla fall fånga ett och annat program. Med trötta ögon försökte man undvika att få pilarna på bandaren att slå över på de lika röda delarna på VU metrarna.

 

Midnight Hour fick, precis som en annan parallell programserie vid namn Oppopoppa, väldigt mycket uppmärksamhet inte minst genom radions eget husorgan; Röster i Radio och TV. Jämför man omfattningen av skriverierna med exempelvis en efterföljande serie som Tonkraft (start 1972) så fick Midnight Hour hur mycket utrymme och reklam som helst. Det var inte många nummer av Röster i Radio i slutet 60 och början av 70-talet som det i ungdomsredaktionens Apropåkolumn inte skrevs något om programmet eller för den delen Oppopoppa också.

 

Anledningen till de många spaltmetrarna kan jag bara spekulera i men jag tror att ett av skälen var att produktionen var förhållandevis dyr. Tunga producenter, många engagerade medarbetare, mycket förarbeten i kombination med olika liveinspelningar. Inte minst alla utländska artister med gager därefter, påverkade nog kostnadsläget. Med allt det där i bagaget gick det ju inte att sända programmet utan lyssnare så det var nog viktigt att fånga allas intresse varje vecka. Bästa marknadsplatsen var nog genom sitt egna husorgan.

 

Kungen av Midnight Hour var Åke Strömmer. Punkt slut! Fast visst, Janne Forsell var även han närvarande och så fanns där programinnehåll som Flip eller Flop med sin spexande skivjury. Bäst beskrivning av hur just den fungerade gav nog Leif H Andersson i Röster i Radio och TV nr 3, 1970.

”En snabbkurs i Flip Flop: En jury. Det blir tre personer i år. Hämtas från nöjesindustrien för det mesta. Artister, textförfattare, skivproducenter. Men det är i princip fritt fram för alla med synpunkter på musik. För det är med sådan pratet interfolieras. Nya vax. Brännheta vax. Det gäller att spekulera i huruvida det blir en försäljningsframgång eller icke. Flip. Motsatsen. Det är när man icke hamnar på listorna. Flop. Det är klart vi bollar med miljonerna och popmaffian. En del får göra de mest kufiska saker i kampen för personalluncherna.

Det enda som får oss att inte tappa tron på mänskligheten är det faktum att experterna bommar rätt grovt. Ofta. Ändå är det klara markeringar på knapparna.”

 

Midnight Hour förvandlades, om jag minns rätt, till ett rent konsertprogram inför tredje året - eller om det var tredje säsongen - vilket måste ha varit hösten 1970. 

 

MEN… trots att det skrevs mycket om själva programmet så skrev man aldrig i tablåerna vilka artister som skulle medverka utan den informationen fick jag som lyssnare vackert vänta med, i stort sett ända fram tills sändningsdags. Det stod bara ”55 obestämda minuter med Ungdomsredaktionen”. Därför missade jag Blood Sweat And Tears från Kungliga Tennishallen i Stockholm och Ray Charles från Konserthuset i samma stad, men å andra sidan fick jag träff på annat istället.

Det måste ha varit korta beslutsvägar mellan produktion och sändning helt enkelt, ibland mindre en vecka av aktualiteten att döma. Ena helgen var artisten på plats och gav sin konsert och helgen efter så sändes delar av denna i radion.

 

Men en gång avslöjade kolumnisten Lars Magnus Jansson i radions husorgan vad som var på gång ”… vi förhandlar med artister som Free, Christie, Deep Purple, Muddy Waters, Chicago, Mothers of Invention, Buddy Miles Argent och José Feliciano. Det är bara att lyssna på lördagskvällarna mellan klockan 23.05 till midnatt. Med andra ord: in the Midnight Hour.”

Frågan var; Hur skulle man orka?

  
             


Det visste jag inte…

”Midnight Hour var pre-Contact men jag jobbade faktiskt med den produktionen som scenograf och lite allt i allo. Satt till och med med i Flip eller Flopp-juryn en gång.”

Ted Ström,
januari 2006.
  

 
 
© copyright 2017 | HMV ,     |   | hmv.tonkraft@telia.com